Szociális és ifjúsági munka
A felsőoktatási szakképzés célja:
A felsőoktatási szakképzés célja olyan szociális és ifjúsági szakemberek képzése, akik szakirányú felsőfokú végzettségű szakemberek irányítása mellett részfeladatok vállalására képesek.
A végzettek részt vesznek az alapvető emberi jogokon, a társadalmi igazságosságon alapuló, korszerű szociális munkában. Önismeretet és alapkészségeket szereznek a szociális munka alapértékeinek gyakorlati megvalósításához.
Ismerik és használják a szakmában alapvető, releváns információforrásokat és az adminisztrációt. Megfelelő szociológiai, társadalompolitikai, pszichológiai, jogi, pedagógiai ismeretek birtokában képesek diplomás szakember felügyelete mellett az emberek szociális és mentális problémáit kezelni. Képesek az érintettekkel és egyéb
szakemberekkel együttműködésben fejlesztő-segítő beavatkozásra, közösségi aktivitás generálására, helyi társadalom szerepvállalásának elősegítésére, különböző társadalmi csoportok együttműködésének „facilitálására”.
A szakképzettség oklevélben történő megjelölése:
– szakképzettségek:
– felsőfokú szociális munkás asszisztens
– felsőfokú ifjúságsegítő asszisztens
– a szakképzettség angol nyelvű megjelölése:
– Social Work Assistant
– Youth Work Assistant
– választható szakirányok: szociális munka (Social Work), ifjúságsegítő (Youth Work)[1]
Képzési idő:
4 félév, az oklevél megszerzéséhez 120 kredit szükséges.
Összes (kontakt és gyakorlati óraszám):
szociális munka szakirányon: teljes idejű képzésben: 1862, részidős képzésben: 684
ifjúságsegítő szakirányon: teljes idejű képzésben: 1890, részidős képzésben: 696
A szakmai gyakorlat kredit- és óraszáma: 30 kredit. Teljesidejű képzésben 560 óra, részidős képzésben 240 óra.
A szakmai gyakorlat jellege: teljes idejű képzésben: egybefüggő, részidős képzésben: 3 hét egybefüggő.
A gyakorlati és az elméleti képzés aránya: nappali tagozaton: 55%-45%, levelező tagozaton: 45%-55%.
A képzés moduláris összesítő táblázatai (nappali és levelező, kötelező tárgyak
Modul |
Nappali óraszám |
Levelező óraszám |
Kreditszám |
Kredit % |
kulcskompetencia modul |
224 |
78 |
12 |
10 |
képzési ág szerinti közös modul |
294 |
100 |
21 |
17 |
szakmai törzsmodul |
448 |
152 |
30 |
25 |
gyakorlati modul |
560 |
240 |
30 |
25 |
Szociális munka szakirány modulja |
336 |
114 |
27 |
23 |
Ifjúságsegítő szakirány modulja |
364 |
126 |
27 |
23 |
A szakon összesen - szociális munka szakirány |
1862 |
1862 |
120 |
100 |
A szakon összesen - ifjúságsegítő szakirány |
1890 |
1890 |
120 |
100 |
Elméleti és gyakorlati képzés aránya
Modul |
Elméleti kredit |
% |
Gyakorlati kredit |
% |
Kreditszám |
kulcskompetencia modul |
12 |
100 |
0 |
0 |
12 |
képzési ág szerinti közös modul |
20 |
95 |
1 |
5 |
21 |
szakmai törzsmodul |
24 |
80 |
6 |
20 |
30 |
gyakorlati modul |
0 |
0 |
30 |
100 |
30 |
Szociális munka szakirány modulja |
24 |
89 |
3 |
11 |
27 |
Ifjúságsegítő szakirány modulja |
22 |
81 |
5 |
19 |
27 |
A szakon összesen - szociális munka szakirány |
80 |
67 |
40 |
33 |
120 |
A szakon összesen - ifjúságsegítő szakirány |
78 |
65 |
42 |
35 |
120 |
A szakiránynak megfelelő minden tantárgy kötelező.
A követelmények teljesítésének értékelési és ellenőrzési rendszere
A követelmények teljesítésének ellenőrzése vizsgákból (v) szemináriumok és gyakorlati órák (f) teljesítésének elismeréséből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint a záróvizsgából áll.
A záróvizsgára bocsátás feltétele:
- a végbizonyítvány megszerzése,
- a szakdolgozat benyújtása,
- a tutor aláírással igazolt véleménye arról, hogy a szakdolgozat bírálatra bocsátható.
Végbizonyítványt az a hallgató szerez, aki:
- a tantervben előírt tanulmányi és vizsgakövetelményeket teljesítette és
- megszerezte az előírt számú krediteket.
Idegen nyelvi követelmény
A képzési szinthez igazodva hallgatók legyenek képesek írásban és szóban is idegen nyelven kommunikálni az EU normatívák (a Közös Európai Referencia Keretben) meghatározottak szerint. Ennek érdekében három félévben szakmai idegen nyelvet kell tanulni, teljesítve a tantárgyi követelményeket. Nyelvvizsga letétele nem feltétele a végzettség megszerzésének.
A záróvizsga két részből áll:
- A diplomadolgozat megvédése: a védés egy informatikai háttérrel támogatott
prezentáció, melyben a hallgató a témaválasztás motivációjáról, valamint a munkafolyamat során általa hozzáadott értékről számol be. A hallgató válaszol a bíráló és a vizsgabizottság által feltett kérdésekre.
- Komplex szakmai vizsga letétele, melynek során a hallgató bizonyítja, hogy az elsajátított ismereteket képes asszisztensi elméleti és gyakorlati szinten alkalmazni. A záróvizsga tételsorok elméleti ismeretköröket és ezzel párhuzamosan gyakorlati megoldandó feladatokat is tartalmaznak.
Győr, 2015. szeptember 1.
[1] A Széchenyi István Egyetem mindkét szakirányon rendelkezik szakindítási engedéllyel. A 2013 szeptemberében tanulmányaikat kezdő hallgatók számára csak a szociális munka szakirányt hirdettük meg, az ifjúságsegítő szakirányt nem választhatják a hallgatók.