Mérnöktanár (osztatlan) 2017
Képzési cél:
A műszaki (gépészmérnöki vagy közlekedésmérnöki), ill. informatikai területen az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszainak évfolyamain a szakiskolai, szakközépiskolai, az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívüli oktatásban, a felnőttek át-és továbbképzésében, továbbá az OKJ-ban meghatározott szakképzésekben az elméletigényes szakmai tantárgyak tanítására, az iskola pedagógiai feladatainak végzésére, a szakképzés területén a pedagógiai kutatási, tervezési, fejlesztési feladatokra, valamint a szakképzésben résztvevők korosztályi problémáinak, speciális nevelési feladatainak ellátására képes tanárok képzése, továbbá a tanulmányaik doktori képzésben való folytatására történő felkészítése.
Végzettségi szint: mesterfokozat (magister, Master, rövidítve: MA)
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:
Magyar nyelvű megjelölése
okleveles mérnöktanár gépészet-mechatronikai szakirány
okleveles mérnöktanár informatikai szakirány
okleveles mérnöktanár közlekedési szakirány
Angol nyelvű megnevezése:
Teacher of Engineering (Mechanical and Mechatronical Engineering)
Teacher of Engineering ( Information Technology)
Teacher of Engineering (Transportation Engineering)
Az oklevél Master of Education címet tanúsít, rövidített jelölése: MEd
A képzés idő: 10 félév (8 tanulmányi + 2 gyakorlati félév)
A mesterfokozat megszerzéséhez szükséges kreditpontok száma: 300 kredit
A képzés tartalma, az egyes képzési területek aránya:
Képzési terület: |
Kredit pont |
Kredit pont % |
Szakterületi ismeretek (178+10 kerettanterv szerint) |
188 |
62,67 |
Tanári felkészítés |
50 |
16,67 |
Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat |
50 |
16,67 |
Szabadon választható ismeretek |
12 |
4,00 |
Összesen |
300 |
100 |
Szakmai gyakorlat:
2 félév összefüggő egyéni iskolai gyakorlat
Az ismeretek ellenőrzési rendszere:
A tantervben előírt követelmények teljesítéséből, a szakdolgozat, valamint a portfólió elkészítéséből és a záróvizsga letételéből tevődik össze.
A szakdolgozat követelményei:
A jelölt a szakdolgozattal igazolja, hogy kellő jártasságot szerzett a tanult ismeretanyag gyakorlati alkalmazásában, képes - az alapképzési szakterületnek megfelelő - komplex műszaki, ill. informatikai feladatok elvégzésére, és a tananyagon túl jártas a szakirodalomban is, amelyet értékteremtő módon képes alkalmazni.
A tanári portfólió tartalma:
A tanárjelölt felkészülését, saját fejlődését értékelő dokumentum-gyűjtemény, amely a tanítási tapasztalatok neveléstudományi szempontú, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése és értékelése. Bizonyítja, hogy a hallgató képes a képzés különböző területein elsajátított tudását integrálni és alkalmazni, a munkája szempontjából meghatározó tudományos, szakirodalmi eredményeket, továbbá a tanítás vagy a pedagógiai feladat eredményességét értékelni.
A tanári záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium), ami az előírt kreditek teljesítésével tanúsítja, hogy a hallgató a tantervben előírt tanulmányi és vizsgakövetelményeknek mindenben eleget tett,
- a bíráló(k) által védésre javasolt szakdolgozat.
A tanári záróvizsga részei:
- a szakdolgozat bemutatása és védése,
- a portfólió bemutatása és védése,
- a komplex szóbeli vizsga.
A tanári záróvizsga eredménye:
- a szakdolgozat érdemjegyének,
- a szakdolgozat bemutatására és védésére kapott érdemjegynek,
- a portfólió bemutatására és védésére kapott érdemjegynek,
- a komplex szóbeli vizsgára adott érdemjegynek és
- az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatot záró érdemjegynek
egész számra kerekített átlaga.
A záróvizsga eredménye elégtelen, ha valamelyik érdemjegy elégtelen.
Az oklevél minősítése:
- a portfólió érdemjegyeinek átlagának,
- és a tanári záróvizsga érdemjegyének átlagának
egész számra kerekített átlaga.
Az oklevél kiadásának feltétele:
A mesterfokozat megszerzéséhez legalább egy, államilag elismert középfokú (B2) komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.