Közösségi és civil tanulmányok 2017
Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák:
A képzés célja közösségi és civil fejlesztő szakemberek képzése, akik a hazai közösségek értékeinek és a civil társadalom és szervezetek jelenlegi nemzeti, európai és globális jelentőségének és szerepének ismeretében képesek a közösségek és a civil, nonprofit szervezetek életében eredményesen tevékenykedni. Elkötelezetten vesznek részt a civil/nonprofit szervezetek és a helyi közösségek fejlesztésében, az életminőség javításában, a közösségekben megjelenő problémák kezelésében, enyhítésében. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
Az elsajátítandó szakmai kompetenciák:
A közösségi és civil fejlesztő szakember
a) tudása
- Ismeri a nonprofit szektort körülvevő jogi, financiális és társadalmi közeget, szabályozókat, jellemző folyamatokat és azok hatásait.
- Ismeri a különböző társadalmi csoportok, lehetséges partnerek, a civil/nonprofit, az önkormányzati szereplők aktuális társadalmi és gazdasági helyzetét.
- Ismeri a civil, nonprofit szervezetek főbb jellemzőit, az egyes nonprofit szervezetek sajátos szervezeti és működési jellemzőit.
- Ismeri a hatékony forrásszervezési módszereket.
- Ismeri a lehetséges nonprofit szervezeti célokat, funkciókat, közönségcsoportokat, tevékenységeket, a források kategóriáit és határait.
- Birtokában van a fejlesztési irányok kidolgozásához, a fejlesztési folyamatok megszervezéséhez és értékeléséhez szükséges ismereteknek.
- Magabiztosan alkalmazza a korszerű információs és kommunikációs technológiákat.
b) képességei
- Képes a helyi társadalom szervezeti szereplőinek a kibontakozó helyi cselekvéshez szakmai és fejlesztői segítségnyújtásra.
- Képes az intézmények közötti kommunikáció és a közösségi, civil csoportok együttműködésének fejlesztésére a nem kormányzati szektoron belül és a három szektor között.
- Képes a tervezési, értékelési és fejlesztési folyamatokban szakmai segítőként való közreműködésre.
- Képes a helyi, kistérségi, regionális és nemzetközi együttműködés fejlesztésére.
- Képes a hazai és nemzetközi programok, projektek tervezésére és támogatások szervezésére.
- Képes képzések és tréningek szervezésére és koordinációjára.
- Képes a társadalmi nyilvánosság folyamatainak szakmai segítésére.
- Képes a hozzáférhető irányítási szinteken, a településközösségek megfelelő szervezeteivel együttműködve érdekképviseleti munka végzésére.
- Képes szakmai munkacsoportot létrehozni, működtetni, annak feladatait tervezni, szervezni és folyamatosan értékelni.
- A képesek közösségi fejlesztési folyamatokban, tervezési és értékelési eljárásokban interprofesszionális szellemiségű tevékenység folytatására, szakmai segítség nyújtására.
c) attitűdje
- Elkötelezett az alulról szerveződő, demokratikusan működő közösségek iránt.
- Szociális érzékenység jellemzi.
- Elfogadja a társadalom, a helyi közösségek sokszínűségét, toleráns a saját és a nagyobb közösségekben többséget élvező véleményektől, értékektől, viselkedésformáktól eltérő jelenségekkel, megoldásokkal szemben.
- Nyitott más emberek véleményének megismerésére, befogadására.
- Elfogadja az emberi kapcsolatok konfliktusos jellegét, törekszik érdekkiegyenlítő megoldásokra a konfliktusok megoldásában.
- Kreatív, proaktív, kezdeményező módon való fellépés jellemzi.
- Tud megalapozott szakmai állásfoglalásokat kialakítani, továbbá képes különböző fejlesztési célú munkacsoportokban hatásos és hatékony munkára, döntéshozatalra.
- Munkája során képes a szakmai önreflexióra, megújulásra, szakmai munkában az önfejlődésre és a másokkal való kooperációra, együttműködésre, törekszik az önismeret, az önreflexió és a szakmai módszerek fejlesztésére.
d) autonómiája és felelőssége
- Szakmája gyakorlása során és különböző szintű társadalmi konfliktushelyzetekben önállóan és felelősen hozza meg döntéseit, következetesen képviselve a szakma alapelveit, értékeit, valamint az általa képviselt társadalmi csoportok érdekeit.
- Önállón vesz részt kutatási tervek kialakításában és menedzselésében, a kutatási tapasztalatokból adódó feladatok meghatározásában és gyakorlati megvalósításában.
- Figyelemmel kíséri a hazai és nemzetközi szakmai folyamatokat, képes szakmai állásfoglalás kialakítására és képviseletére
- Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezetének működtetésében, az azt segítő, megalapozó szervezeti és adminisztrációs feladatok meghatározásában és ellátásában, szakmai koncepciók kidolgozásában, megvitatásában és megvalósításában.
A szakon szerezhető végzettségi szint: Mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat
A szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése: okleveles közösségi és civil fejlesztő szakember
A szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése angolul: (általában KKK 2. pont) Expert in Community and Civil Development Studies
A képzési idő félévekben: 4 félév
Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
A képzés tartalma, az egyes képzési területek aránya:
Képzési ismeretek |
kp |
% |
elméleti alapozó tárgyak |
24 |
20,0 |
a modern közösségiség elméleti keretei és társadalmi jelenségei |
24 |
20,0 |
a közösségi és civil segítő munka speciális területei |
20 |
16,7 |
a közösségi és civil segítő munka módszertana |
26 |
21,7 |
kiegészítő elméleti ismeretek |
14 |
11,6 |
Szakdolgozat |
12 |
10,0 |
Összes kredit: |
120 |
100 |
|
|
|
A szakdolgozat készítéséhez rendelt kreditérték: 12 krp
A választható tantárgyakhoz rendelt kreditérték és aránya: 6 krp - 5%
A választható tantárgycsoportok összes kreditértéke és aránya:
Szakirányok/Specializációk/Műveltségterületek/Modulok – ha vannak: –
Leírás a duális képzési formáról (ha van): –
Szakmai gyakorlat:
A szakmai gyakorlat a képzés tantervében meghatározott 120 óra közösségi és civil projektmunkában való közvetlen részvétel, a képző intézmény által szervezett vagy jóváhagyott program alapján. A gyakorlatnak részét képezik továbbá a kutatási szemináriumok, a gyakorlatokhoz kapcsolódó feldolgozó szemináriumok, a szakmával való találkozások is.
Az ismeretek ellenőrzési rendszere:
A tantervben előírt követelmények megszerzéséből, a szakmai gyakorlat elvégzéséből, a diplomamunka elkészítéséből, záróvizsga letételéből tevődik össze.
A szakdolgozat követelménye: A hallgatónak a mesterképzési szakon diplomamunkát kell készítenie. A végzős hallgató a diplomamunkával demonstrálja, hogy kiegészítő szakirodalmak tanulmányozásával és konzulens irányításával képes a tanult elméleti és gyakorlati ismeretek alkalmazására, kutatások folytatására, képes az empirikus tapasztalások és az elméleti tudások integrálására, összefüggések elemzésére, következtetések levonására, szakmai állásfoglalások, javaslatok megfogalmazására. A jelölt a diplomamunkával igazolja, hogy kellő jártasságot szerzett a tanult ismeretanyag gyakorlati alkalmazásában, képes a közösségi és civil fejlesztő szakember elemző, tervező és fejlesztő feladatainak elvégzésére.
A jelölt a saját maga által választott témát dolgozza fel. A diplomamunkának a civil társadalom, a társadalmi nyilvánosság, a társadalmi szerepvállalás, a modern közösségiség és/vagy a közösségfejlesztés problémakörében kell készülnie. Csak olyan téma választható, amely a témavezető irányításával kb. egy év alatt feldolgozható.
A diplomamunka törzsszövegének (adatlapok, nyilatkozatok és mellékletek nélküli szövegrészének) elvárt terjedelme 70-90 ezer karakter.
A záróvizsgára bocsátás feltétele:
A tantervben előírt követelmények teljesítése, ezen belül
- legalább 120 kredit megszerzése, amelyben a diplomamunka 12 kredit értékű,
- a gyakorlati képzés tanterv szerinti követelményeinek teljesítése,
- egy bíráló által bírált és elfogadott diplomamunka.
A záróvizsga részei:
- diplomamunka megvédése,
- komplex tematikájú tétel szóbeli kifejtése a civil társadalom, modern közösségiség, illetve a közösségi és civil segítő munka különböző tárgyköreiből.
A záróvizsga eredménye: a záróvizsga minősítése ötfokozatú rendszerben történik. A záróvizsga érdemjegye a diplomamunkára a bíráló által adott érdemjegynek, a diplomamunka védésére a záróvizsga-bizottság által adott érdemjegynek és a komplex tétel kifejtésére a záróvizsga-bizottság által adott érdemjegynek az átlaga, két tizedes jegyig számolva.
Sikertelen a záróvizsga, ha akár a diplomamunka védése, akár a komplex tantárgyi záróvizsga sikertelen. A sikertelen záróvizsga csak valamely későbbi záróvizsga-időszakban javítható.
Az oklevél minősítése: a záróvizsga két tizedes jegyre kerekített minősítése ötfokozatú rendszerben és a tanulmányok során összesített kredit index átlaga két tizedes jegyre kell kerekítve.