Közösségi és civil tanulmányok 2017

Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák:
A képzés célja közösségi és civil fejlesztő szakemberek képzése, akik a hazai közösségek értékeinek és a civil társadalom és szervezetek jelenlegi nemzeti, európai és globális jelentőségének és szerepének ismeretében képesek a közösségek és a civil, nonprofit szervezetek életében eredményesen tevékenykedni. Elkötelezetten vesznek részt a civil/nonprofit szervezetek és a helyi közösségek fejlesztésében, az életminőség javításában, a közösségekben megjelenő problémák kezelésében, enyhítésében. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.

Az elsajátítandó szakmai kompetenciák:

A közösségi és civil fejlesztő szakember

a) tudása
-     Ismeri a nonprofit szektort körülvevő jogi, financiális és társadalmi közeget, szabályozókat, jellemző folyamatokat és azok hatásait.
-      Ismeri a különböző társadalmi csoportok, lehetséges partnerek, a civil/nonprofit, az önkormányzati szereplők aktuális társadalmi és gazdasági helyzetét.
-      Ismeri a civil, nonprofit szervezetek főbb jellemzőit, az egyes nonprofit szervezetek sajátos szervezeti és működési jellemzőit.
-        Ismeri a hatékony forrásszervezési módszereket.
-     Ismeri a lehetséges nonprofit szervezeti célokat, funkciókat, közönségcsoportokat, tevékenységeket, a források kategóriáit és határait.
-   Birtokában van a fejlesztési irányok kidolgozásához, a fejlesztési folyamatok megszervezéséhez és értékeléséhez szükséges ismereteknek.
-        Magabiztosan alkalmazza a korszerű információs és kommunikációs technológiákat.

b) képességei
-        Képes a helyi társadalom szervezeti szereplőinek a kibontakozó helyi cselekvéshez szakmai és fejlesztői segítségnyújtásra.
-     Képes az intézmények közötti kommunikáció és a közösségi, civil csoportok együttműködésének fejlesztésére a nem kormányzati szektoron belül és a három szektor között.
-       Képes a tervezési, értékelési és fejlesztési folyamatokban szakmai segítőként való közreműködésre.
-        Képes a helyi, kistérségi, regionális és nemzetközi együttműködés fejlesztésére.
-     Képes a hazai és nemzetközi programok, projektek tervezésére és támogatások szervezésére.
-        Képes képzések és tréningek szervezésére és koordinációjára.
-        Képes a társadalmi nyilvánosság folyamatainak szakmai segítésére.
-   Képes a hozzáférhető irányítási szinteken, a településközösségek megfelelő szervezeteivel együttműködve érdekképviseleti munka végzésére.
-     Képes szakmai munkacsoportot létrehozni, működtetni, annak feladatait tervezni, szervezni és folyamatosan értékelni.
-        A képesek közösségi fejlesztési folyamatokban, tervezési és értékelési eljárásokban interprofesszionális szellemiségű tevékenység folytatására, szakmai segítség nyújtására.

c) attitűdje
-        Elkötelezett az alulról szerveződő, demokratikusan működő közösségek iránt.
-        Szociális érzékenység jellemzi.
-      Elfogadja a társadalom, a helyi közösségek sokszínűségét, toleráns a saját és a nagyobb közösségekben többséget élvező véleményektől, értékektől, viselkedésformáktól eltérő jelenségekkel, megoldásokkal szemben.
-        Nyitott más emberek véleményének megismerésére, befogadására.
-    Elfogadja az emberi kapcsolatok konfliktusos jellegét, törekszik érdekkiegyenlítő megoldásokra a konfliktusok megoldásában.
-        Kreatív, proaktív, kezdeményező módon való fellépés jellemzi.
-     Tud megalapozott szakmai állásfoglalásokat kialakítani, továbbá képes különböző fejlesztési célú munkacsoportokban hatásos és hatékony munkára, döntéshozatalra.
-      Munkája során képes a szakmai önreflexióra, megújulásra, szakmai munkában az önfejlődésre és a másokkal való kooperációra, együttműködésre, törekszik az önismeret, az önreflexió és a szakmai módszerek fejlesztésére.

d) autonómiája és felelőssége
-        Szakmája gyakorlása során és különböző szintű társadalmi konfliktushelyzetekben önállóan és felelősen hozza meg döntéseit, következetesen képviselve a szakma alapelveit, értékeit, valamint az általa képviselt társadalmi csoportok érdekeit.
-        Önállón vesz részt kutatási tervek kialakításában és menedzselésében, a kutatási tapasztalatokból adódó feladatok meghatározásában és gyakorlati megvalósításában.
-        Figyelemmel kíséri a hazai és nemzetközi szakmai folyamatokat, képes szakmai állásfoglalás kialakítására és képviseletére
-        Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezetének működtetésében, az azt segítő, megalapozó szervezeti és adminisztrációs feladatok meghatározásában és ellátásában, szakmai koncepciók kidolgozásában, megvitatásában és megvalósításában.

A szakon szerezhető végzettségi szint: Mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat

A szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése: okleveles közösségi és civil fejlesztő szakember

A szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése angolul: (általában KKK 2. pont) Expert in Community and Civil Development Studies

A képzési idő félévekben: 4 félév

Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit

A képzés tartalma, az egyes képzési területek aránya:

Képzési ismeretek

kp

%

elméleti alapozó tárgyak

24

20,0

a modern közösségiség elméleti keretei és társadalmi jelenségei

24

20,0

a közösségi és civil segítő munka speciális területei

20

16,7

a közösségi és civil segítő munka módszertana

26

21,7

kiegészítő elméleti ismeretek

14

11,6

Szakdolgozat

12

10,0

Összes kredit:

120

100

 

 

 

 

A szakdolgozat készítéséhez rendelt kreditérték: 12 krp

A választható tantárgyakhoz rendelt kreditérték és aránya: 6 krp - 5%

A választható tantárgycsoportok összes kreditértéke és aránya:

Szakirányok/Specializációk/Műveltségterületek/Modulok – ha vannak: –

Leírás a duális képzési formáról (ha van): –

Szakmai gyakorlat:
A szakmai gyakorlat a képzés tantervében meghatározott 120 óra közösségi és civil projektmunkában való közvetlen részvétel, a képző intézmény által szervezett vagy jóváhagyott program alapján. A gyakorlatnak részét képezik továbbá a kutatási szemináriumok, a gyakorlatokhoz kapcsolódó feldolgozó szemináriumok, a szakmával való találkozások is.

Az ismeretek ellenőrzési rendszere:
A tantervben előírt követelmények megszerzéséből, a szakmai gyakorlat elvégzéséből, a diplomamunka elkészítéséből, záróvizsga letételéből tevődik össze.
 A szakdolgozat követelménye: A hallgatónak a mesterképzési szakon diplomamunkát kell készítenie. A végzős hallgató a diplomamunkával demonstrálja, hogy kiegészítő szakirodalmak tanulmányozásával és konzulens irányításával képes a tanult elméleti és gyakorlati ismeretek alkalmazására, kutatások folytatására, képes az empirikus tapasztalások és az elméleti tudások integrálására, összefüggések elemzésére, következtetések levonására, szakmai állásfoglalások, javaslatok megfogalmazására. A jelölt a diplomamunkával igazolja, hogy kellő jártasságot szerzett a tanult ismeretanyag gyakorlati alkalmazásában, képes a közösségi és civil fejlesztő szakember elemző, tervező és fejlesztő feladatainak elvégzésére.
 A jelölt a saját maga által választott témát dolgozza fel. A diplomamunkának a civil társadalom, a társadalmi nyilvánosság, a társadalmi szerepvállalás, a modern közösségiség és/vagy a közösségfejlesztés problémakörében kell készülnie. Csak olyan téma választható, amely a témavezető irányításával kb. egy év alatt feldolgozható.
 A diplomamunka törzsszövegének (adatlapok, nyilatkozatok és mellékletek nélküli szövegrészének) elvárt terjedelme 70-90 ezer karakter.

A záróvizsgára bocsátás feltétele:
A tantervben előírt követelmények teljesítése, ezen belül
- legalább 120 kredit megszerzése, amelyben a diplomamunka 12 kredit értékű,
- a gyakorlati képzés tanterv szerinti követelményeinek teljesítése,
- egy bíráló által bírált és elfogadott diplomamunka.

 A záróvizsga részei:
- diplomamunka megvédése,
- komplex tematikájú tétel szóbeli kifejtése a civil társadalom, modern közösségiség, illetve a közösségi és civil segítő munka különböző tárgyköreiből.        

 A záróvizsga eredménye: a záróvizsga minősítése ötfokozatú rendszerben történik. A záróvizsga érdemjegye a diplomamunkára a bíráló által adott érdemjegynek, a diplomamunka védésére a záróvizsga-bizottság által adott érdemjegynek és a komplex tétel kifejtésére a záróvizsga-bizottság által adott érdemjegynek az átlaga, két tizedes jegyig számolva.

 Sikertelen a záróvizsga, ha akár a diplomamunka védése, akár a komplex tantárgyi záróvizsga sikertelen. A sikertelen záróvizsga csak valamely későbbi záróvizsga-időszakban javítható.

 Az oklevél minősítése: a záróvizsga két tizedes jegyre kerekített minősítése ötfokozatú rendszerben és a tanulmányok során összesített kredit index átlaga két tizedes jegyre kell kerekítve.

Idegennyelvi kimeneti követelmény:
Egy  élő idegen nyelvből középfokú (B2) komplex nyelvvizsga

NEPTUN rendszer - NEPTUN system


 

Oktatásszervezés Eseménynaptára