Járműmérnök MSc magyar 2017
Képzési cél:
A képzés célja járműmérnökök képzése, akik a járművek és mobil gépek szakterülethez kapcsolódó magas szintű természettudományos, specifikus járműgépészeti műszaki, informatikai és gazdasági-menedzsment ismereteik birtokában alkalmasak a vasúti, a közúti, mezőgazdasági, a vízi és a légi járművek, az építő és anyagmozgató gépek fejlesztésére, tervezésére, gyártására, a bennük végbemenő folyamatok kutatására. Alkalmasak ezen járművek és gépek, továbbá a belőlük alkotott szállító rendszerek és géprendszerek biztonságos, a környezetvédelem és az energiagazdálkodás követelményeit figyelembe vevő üzemben tartására, fenntartására, diagnosztizálására, karbantartására és javítására. Felkészültek a tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
Végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MSc-) fokozat
Az oklevélben megnevezett szakképzettség: okleveles járműmérnök
A szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Vehicle Engineer
A képzés idő: 4 félév
A mesterfokozat megszerzéséhez szükséges kreditpontok száma: 120 kreditpont
- a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék)
- a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 30 kredit
A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti) tanulmányi területi besorolása: 525
A képzés tartalma, az egyes képzési területek aránya:
Képzési terület |
kp |
% |
Természettudományi ismeretek |
20 |
16 |
Gazdasági és humán ismeretek |
10 |
8 |
Szakmai törzsanyag |
30 |
25 |
Differenciált szakmai ismeretek |
30 |
25 |
Diplomatervezés |
30 |
25 |
Összes kredit: |
120 |
100 |
A diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 30 kp
A szabadon választható tantárgyakhoz rendelt kreditérték: 10 kp
Duális képzési forma esetén: A szakon duális képzési forma nincs.
Szakmai gyakorlat: az intézményen kívül teljesítendő, időtartama legalább 4 hét.
A képzésről
A járműmérnök mesterszak célja olyan okleveles mérnökök képzése, akik a járművek és járműhajtások szakterületéhez kapcsolódóan magas szintű természettudományos, specifikus járműgépészeti műszaki, informatikai és gazdasági/menedzsment ismereteik birtokában alkalmasak közúti és vasúti járművek fejlesztésére, tervezésére, gyártására, a bennük végbemenő folyamatok kutatására, valamint ezen járművek biztonságos, a környezetvédelem és az energiagazdálkodás követelményeit figyelembe vevő üzemben tartására, fenntartására, diagnosztizálására, karbantartására és javítására.
A képzés felkészít a vezetői feladatok ellátására, a járművek témakörébe tartozó kutatásfejlesztési feladatok megoldásában való alkotó részvételre, valamint a tanulmányok doktori képzés keretében való folytatására is.
A szak hallgatói tanulmányaik mellett olyan kutató-fejlesztő munkákban vehetnek részt, mint a Shell ECO Marathon-on díjnyertes versenyautó vagy a Formula Student versenyautó és hajtáslánc fejlesztése.
Választható szakmai modulok:
- belsőégésű motorok (angol, magyar és német nyelven)
- járműrendszer-mérnöki (magyar nyelven)
Továbbtanulás
Hallgatóink számára továbbtanulásra nyílik lehetőség egyetemünk Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskolájában.
Elhelyezkedés
A mesterszakot elvégző hallgatók alkalmasak a járműipar területén tervezői, kutató-fejlesztő mérnöki, valamint a szükséges ipari gyakorlat megszerzése után közép- és felsővezetői pozíciók betöltésére.
Potenciális munkaadók lehetnek a járműgyártók és beszállítóik, K+F műszaki szolgáltató vállalkozások, továbbá személygépjárműveket és haszongépjárműveket üzemeltető és fenntartó szervezetek, közlekedési vállalatok, közlekedési hatóságok, biztosító társaságok, kormányzati és önkormányzati intézmények, márkakereskedések és szervizek.
Az ismeretek ellenőrzési rendszere:
- a 2. félév után az intézményen kívül teljesítendő legalább 6 hét időtartamú szakmai gyakorlat
- a teljes 4. félévben a diplomamunka elkészítése szakmai gyakorlat keretében történik
A diplomamunka követelményei:
A diplomamunka/diplomatervezési feladat olyan konkrét, a szakterületen felmerülő járműmérnöki feladat megoldása, vagy kutatási téma kidolgozása, amely a hallgató megtanult ismereteire támaszkodva, kiegészítő szakirodalom tanulmányozásával és a belső és külső konzulens irányításával egy félév alatt elkészíthető. A jelölt hallgató a diplomamunkával igazolja, hogy kellő jártasságot szerzett a tanult ismeretanyag önálló alkalmazásában, képes a járműmérnök tervezési és fejlesztési feladatainak elvégzésére és a tananyagon túlmenően jártas a szakirodalom felhasználásában is, amelyet értékteremtő módon képes alkalmazni.
A záróvizsgára bocsátás feltétele:
A tantervben előírt követelmények teljesítése, ezen belül:
- legalább 120 kreditpont megszerzése, amelyből a diplomamunka 30 kredit értékű,
- a gyakorlati képzés tanterv szerinti követelményeinek teljesítése,
- egy bíráló által értékelt és elfogadott diplomamunka.
A záróvizsga részei:
- A diplomamunka értékelése és a diplomamunka megvédése
- Komplex szóbeli vizsga a diplomamunkához kapcsolódó kijelölt szaktárgyakból, illetve szaktárgy részekből, amelyekhez tartozó összes tananyag mennyiségének kredit értéke legalább 10 kreditpont
A záróvizsga eredménye:
Két eredmény egyszerű számtani átlaga, egész számra kerekítve: a szakdolgozat védésére adott érdemjegy (egész szám), valamint a komplex szóbeli vizsgára adott érdemjegy (két tizedes jegyre kerekített átlag). A záróvizsga eredménye elégtelen, ha valamelyik érdemjegy elégtelen.
Az oklevél minősítése:
Négy eredmény egyszerű számtani átlaga: (1) a szakdolgozatra adott érdemjegy (egész szám), (2) a szakdolgozat védésére adott érdemjegy (egész szám), (3) a komplex szóbeli vizsgára adott érdemjegy (két tizedes jegyre kerekített átlag), (4) az egész tanulmányi időre vonatkozó halmozott súlyozott tanulmányi átlag (két tizedes jegyre kerekített átlag).