Gyógypedagógia BSc 2017

Az alapképzési szak megnevezése: gyógypedagógia (Special Needs Education)

Végzettségi szint: alapfokozat (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA)

Az oklevélben megnevezett szakképzettség: gyógypedagógus

Szakirányok:


  1. Gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon

 

  1. Gyógypedagógus, logopédia szakirányon

Szakirányok angol megnevezése:

  1. Special Needs Educator and Therapist (Learning Disabilities and Difficulties)

 

  1. Special Needs Educator and Therapist (Speech and Language Therapy)

Képzési terület: pedagógusképzés

A képzési idő: 8 félév

Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 210 + 30 kredit

A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:

  1. gyógypedagógusi szakképzettségek közös, általánosan művelő ismeretei 62-78 kredit, ebből:

 

  1. aa) társadalomtudomány (tudománytörténet, pedagógiatörténet, jogtudomány, informatika, kutatásmódszertan), gyógypedagógia (humánbiológia, orvostudomány, pszichológia, neveléstudomány, nyelvtudomány, képesség- és  személyiségfejlesztési,  érzékelési  és mozgásfejlesztési, művészeti nevelési ismeretek) területéről 28-32 kredit;

 

  1. ab) gyógypedagógiai közös  szakterületről  gyógypedagógiai  szakmai  elméleti  ismeretek (gyógypedagógia  elmélet,  történet,  gyógypedagógiai pszichológia  és  pszichodiagnosztika), gyógypedagógiai  gyakorlati,  módszertani  ismeretek  (komplex  nevelő,  oktató,  fejlesztő, habilitációs,  rehabilitációs  eljárások  módszertana,  műveltségterületek  szerinti  alapozó  és szakmódszertani ismeretek) 30-50 kredit;

 

  1. b) a választott szakirány sérülés típusa szerinti gyógypedagógiai szakmai ismeretek 50-70 kredit;

 

  1. c) a választott szakirányt bővítő, a közoktatás területein pedagógiai jellegű feladatok ellátását erősítő, vagy második szakirány gyógypedagógiai ismeretei 50-70 kredit;
  2.   d) gyakorlati képzési modul 30 kredit.

 

Az alapszak képzési célja:

A képzés célja gyógypedagógusok képzése, akik a gyógypedagógia és a határtudományai korszerű  elméleti  és  módszertani  ismereteinek,  a  gyógypedagógiai  tevékenységekhez szükséges  képességeknek,  valamint  a  szakterületi  és  gyakorlati  ismereteknek  a  birtokában segítséget  nyújtanak  a  fogyatékos,  sérült,  akadályozott  gyermekeknek,  fiataloknak  és felnőtteknek  képességeik  fejlesztéséhez,  funkciózavaraik  (kognitív,  szociális,  szomatikus, érzékelési,  észlelési)  korrekciójához,  illetve  kompenzálásához,  életviteli  nehézségeik kezeléséhez, rehabilitációjukhoz, valamint  környezetük  rendezéséhez,  társadalmi integrációjukhoz.  A  választott  szakirányon  a  különböző  fogyatékos,  sérült,  akadályozott népességcsoportokat  szakszerűen  segítik,  komplex  gyógypedagógiai  fejlesztést,  nevelést, oktatást, habilitációt és rehabilitációt végeznek. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.

Szakmai gyakorlat:

A szakmai gyakorlat részét képezik

 ̶  a szakirányhoz kapcsolódó hallgatói hospitálások, az egyéni és kiscsoportos gyakorlatok, az önismereti, kommunikációs, fejlesztő tréningek, a gyakorlatorientált stúdiumok keretében végzett gyakorlatok, továbbá

 ̶  az összefüggő szakmai gyakorlat.

Az összefüggő szakmai gyakorlat a képzés utolsó félévében folyó egyéni gyakorlat, amelynek kreditértéke 30 kredit. Az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama 12-15 hét, amely a szakirány tartalmához kapcsolódó tevékenységi körrel rendelkező intézménynél, szervezetnél végezhető.

Az ismeretek ellenőrzési rendszere:

A tantervben előírt követelmények megszerzéséből, szakmai gyakorlat elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből, záróvizsga letételéből tevődik össze.

A szakdolgozat követelményei:

A szakdolgozat olyan, konkrét szakterületen felmerülő, a gyógypedagógiához fűződő                   a.) kutatási téma kidolgozása, vagy b.) neveléstörténeti összefoglaló készítése, amely a hallgató tanulmányi ismereteire támaszkodva kiegészítő szakirodalmak tanulmányozásával és konzulens vagy konzulensek irányításával egy év alatt elkészíthető. A jelölt a szakdolgozattal igazolja, hogy kellő jártasságot szerzett a tanult elméleti ismeretanyagban és annak gyakorlati alkalmazásában, képes a gyógypedagógus feladatainak elvégzésére, és a tananyagon túl jártas egyéb szakirodalomban is, amelyet értékteremtő módon képes alkalmazni.


A záróvizsgára bocsátás feltétele:

A tantervben előírt követelmények teljesítése, ezen belül

  • legalább 210 + 30 kredit megszerzése, amelyben a szakdolgozat 8 kredit értékű,
  • a testnevelés és a gyakorlati képzés tanterv szerinti követelményeinek teljesítése,
  • egy bíráló által bírált és elfogadott szakdolgozat.


Az oklevél kiadásának feltétele:

Az alapfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga, vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.

A záróvizsga részei:

  • a szakdolgozat megvédése,
  • komplex szóbeli vizsga a szak tárgyai közül kijelölt 1.) általános gyógypedagógiai, ill. 2.) szakirányspecifikus tárgyakhoz kapcsolódó ismeretekből, összeállított tételsorok alapján.


A záróvizsga eredménye:

Két eredmény egyszerű számtani átlaga, egész számra kerekítve: a szakdolgozat védésére adott érdemjegy (egész szám), valamint a komplex szóbeli vizsgára adott érdemjegy (két tizedes jegyre kerekített átlag). A záróvizsga eredménye elégtelen, ha valamelyik érdemjegy elégtelen.

Az oklevél minősítése:

Négy eredmény egyszerű számtani átlaga: (1) a szakdolgozatra adott érdemjegy (egész szám), (2) a szakdolgozat védésére adott érdemjegy (egész szám), (3) a komplex szóbeli vizsgára adott érdemjegy (két tizedes jegyre kerekített átlag), (4) az egész tanulmányi időre vonatkozó halmozott súlyozott tanulmányi átlag (két tizedes jegyre kerekített átlag).



Elhelyezkedési lehetőségek

Végzett hallgatóink jellemzően a következő munkaköröket tölthetik be, bár a lehetőségek az elvégzett szakiránytól függenek (szakirányspecifikusan változnak): gyógypedagógus Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben, a Pedagógiai Szakszolgálatnál (utazó gyógypedagógus), a Szakértői Bizottságban, a köznevelésben (óvoda, általános iskola, középiskola, szakiskolák). Dolgoznak gyógypedagógusok magánpraxisban is, kórházakban is (pl. kórházi neurológiai osztályokon), és rehabilitációs intézményekben is.