Előadó-művészet klasszikus (BA) 2017
Az alapképzési szak megnevezése: Előadó-művészet
Végzettségi szint: alapfokozat (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA)
Szakirány: klasszikus zongora előadó-művészet
Az oklevélben megnevezett szakképzettség: klasszikus zongora előadóművész
Specializáció: Nincsen specializáció
Képzési terület: művészet
A képzési idő: 6 félév
Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
A zeneművészethez kapcsolódó általános műveltségi elméleti ismeretek |
10 kredit |
A zeneművészet elméleti, történeti ismeretei |
50 kredit |
Zongora előadó-művészet |
54 kredit |
Zongora hangszeres együttjáték |
20 kredit |
A zongora előadó-művészethez kapcsolódó specifikus elméleti és gyakorlati ismeretek |
30 kredit |
Szabadon választott tárgyak |
10 kredit |
Diplomahangverseny |
6 kredit |
Az alapszak képzési célja:
A képzés célja zenei előadóművészek képzése, akik képesek a szakképzettségük szerinti, magas szintű előadó-művészeti tevékenység - elsősorban irányítás mellett, illetve csoportos teljesítmény keretében megvalósuló - végzésére a magyar és nemzetközi zenei és a kulturális életben. Kiművelt zenei ízlésük, magas szintű zenei és technikai, elméleti és gyakorlati ismereteik, előadói készségeik alapján képesek különböző zenei együttesekben művészi szolgálat teljesítésére, valamint zenei vagy kulturális intézmények működésében szakmai kompetenciájuknak megfelelő, aktív, közreműködői vagy egyszerűbb irányítói feladatok ellátására. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
A szakirányon elsajátítandó sajátos szakmai kompetenciák
A klasszikus zongora előadóművész
- a) tudása
− Magas szinten ismeri a szakirány szerinti hangszerjátékhoz tartozó zenei tudáselemeket, technikai eszköztárat.
− A szakirány szerinti hangszerjátékra vonatkozóan átfogó stílus-, műfaj- és előadásmód-ismerete van.
− Alapvető ismeretekkel rendelkezik a lapról játék, a transzponálás, valamint az improvizáció módjairól.
− Gyakorlatban, magas szinten elsajátította a szakirány szerinti hangszeres szóló-, kamarazenei, továbbá - ha az adott szakirány szerinti hangszer esetében jellemző - zenekari irodalom egy részét, ismeretekkel rendelkezik az alaprepertoár más részeiről, a forrásokról (kották) és azok fellelhetőségéről.
− Alapvető ismeretei vannak a szakirány szerinti hangszeres szólóművek, illetve a szakirány szerinti hangszeres szólamot tartalmazó művek egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatáról, sajátos követelményeiről, a gyakorlási módszerekről, próba-technikákról.
− Átfogó ismereti vannak a szakirány szerinti hangszer történetéről, típusairól, felépítéséről, működéséről.
− Átfogó ismeretei vannak a kóruséneklésről, gyakorlatban elsajátította az énekkari irodalom egy részének saját hangfajának megfelelő énekszólamát.
- b) képességei
− Képes különböző stílusú, műfajú, a szakirány szerinti hangszeres műveket, illetve zeneműveknek a szakirány szerinti szólamait formáltan, a stílusnak és a zeneszerző gondolkodásmódjának megfelelően, hangversenyszerűen megszólaltatni.
− Képes a szakirány szerinti könnyebb szólóműveket, hangszeres szólamokat első látás után megszólaltatni (lapról játék), egyszerűbb zenei anyagokat transzponálni, improvizatív módon alakítani, a szakirány szerinti hangszeren megszólaltatni.
− Átlátja a szakirány szerinti hangszeres szóló-, kamarazenei, illetve - ha az adott szakirány szerinti hangszer esetében létezik - zenekari irodalom jelentős részét.
− A szakirány szerinti hangszeres szólóművek, illetve a szakirány szerinti hangszeres szólamot tartalmazó művek elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, meghatározott gyakorlási metódusok alkalmazására, csoportos munka során az alkalmazkodó részvételre.
− Kóruséneklésben szerzett ismeretei és gyakorlata alapján képes énekkari művek előadásában való részvételre.
- c) attitűdje
− A szakirány szerinti hangszeres tudását rendszeres, hatékony gyakorlással folyamatosan karbantartja, fejleszti.
− Zenei gondolkodásában nyitott a kreativitásra.
− Törekszik a szakirány szerinti hangszeres szóló-, valamint kamarazenei, illetve - ha az adott szakirány szerinti hangszer esetében létezik - zenekari irodalom megismerésére, saját repertoárjának bővítésére.
− Hangszeres előadó-művészeti produkciók mellett vokális előadó-művészeti produkciókban való részvételre is nyitott.
- d) autonómiája és felelőssége
− Szakmai orientációja kialakult.
− Pódiumhelyzetben biztonsággal teljesíti a szakirány szerinti hangszeres rutinfeladatokat.
− A szakirány szerinti hangszeres előadó-művészi teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja.
− Műsorát instrukciók alapján, hangszeres tudásszintjének és szakmai orientációjának megfelelően, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg.
− Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló hangszeres produkciókban egyaránt magas színvonalú teljesítményt nyújt.
Szakmai gyakorlat:
Az intézményen belül vagy azon kívül szervezett mesterkurzuson (vagy zenei versenyen) való részvétellel teljesíthető.
Az ismeretek ellenőrzési rendszere:
Szigorlati tárgyak: zeneelmélet-szolfézs; zenetörténet.
Kollokvium: mindazon gyakorlati tárgy esetében, ahol a vizsgakötelezettséget vizsgabizottság előtt kell teljesíteni; az összes elméleti ismeretet nyújtó tárgy.
A többi tárgy a félévi teljesítés alapján 3, vagy 5 fokozatú értékeléssel, illetve aláírással zárul.
A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- a nyelvi követelmény és a diplomamunka teljesítésének kivételével a tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése és az előírt kreditek megszerzése
- a diplomahangverseny műsorának elfogadása.
A záróvizsga részei:
- a diplomamunka teljesítése diplomahangverseny keretében
- komplex zenei záróvizsga
A záróvizsga követelményei:
A záróvizsgán a hallgató a szakirányú repertoár áttekintő ismeretéről ad képet, összegezve zene-, stílus- és hangszertörténeti, zeneelméleti ismereteit is.
A tantervben előírt követelményeknek megfelelő tematikájú és időtartamú hangverseny:
Legalább 3 különböző stílusú mű, azon belül
- 1 teljes barokk mű
- 1 magyar mű
- 1 kamarazenei produkció.
A diplomahangverseny időtartama 30 percnél kevesebb nem lehet. A szólóműveket kotta nélkül kell előadni.
A komplex zenei záróvizsga során a diplomahangverseny műsorából egy szólódarab, valamint a kamarazenei mű kerül szóbeli elemzésre zene-, stílus- és hangszertörténeti, zeneelméleti, formatani szempontok alapján.
A záróvizsga eredménye:
A diplomamunka (diplomahangverseny) és a komplex szóbeli záróvizsga tárgyaiból szerzett érdemjegyek számtani átlaga egész számra kerekítve, a diplomahangversenyre kapott értékelés súlyozásával.
Az oklevél kiadásának feltétele:
A tantervben előírt követelmények megszerzése, a diplomahangverseny és a hozzá kapcsolódó szóbeli komplex zenei záróvizsga letétele.
Az oklevél minősítése:
Az oklevél minősítését három eredmény egyszerű számtani átlaga adja.
Az oklevél két tizedes jegyre kerekített átlaga az alábbi elemekből kerül számításra:
- a diplomahangversenyre adott érdemjegy (egész szám),
- a komplex zenei záróvizsgára adott érdemjegy (egész szám),
- tantárgyi vizsgaeredmények (szolfézs-zeneelmélet és zenetörténet szigorlatok) átlaga (egész szám).
Nyelvi követelmények:
Az alapfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex (C) típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.
Elhelyezkedési lehetőségek
Alapképzésen végzett hallgatóink jellemzően tovább tanulnak hangszerművész mesterképzésen, vagy osztatlan tanárképzésen.
Alapképzésen szerzett oklevél birtokában a végzettek elhelyezkedhetnek, hivatásos énekkarokban, színházakban, balett iskolákban korrepetitorként.